|
MK I
(Officieel bekend als Spifire 4, vanwege de 4 cilinders). Okt. 1962 - dec. 1964. 45.573 stuks gebouwd 1147 cc. 63 PK. Topsnelheid ongeveer 150 km/u. Chassis nrs.: FC1 t/m FC44656. (Links gestuurde auto's hebben een "L" achtervoegsel)Motor nrs. vanaf FC1
|
|
MK II
Dec. 1964 - jan. 1967, 37.409 stuks gebouwd. 1147cc,67 PK. Topsnelheid ongeveer 150 km/u. Chassis nrs. FC50001 - FC88904. Motornrs. vanaf FC50001...De motor is gemakkelijk te herkennen door het uitlaatspruitstuk wat gemaakt is van stalen buizen. (alle andere Spitfires hebben een gietijzeren spruitstuk). de MKII heeft ook een andere nokkenas en een waterverwarmd inlaatspruitstuk. Andere veranderingen waren tapijt, (MKI had rubberen matten) de metalen delen waren bedekt met vinyl en de auto had betere stoelen.
|
|
MK III
Jan.1967 - dec.1970. 65.320 exemplaren geproduceerd. 1296 cc, 75 PK, topsnelheid ongeveer 160 km/u. Chassis nrs.: FD1 - FD92803. Motor nrs. vanaf FD1 . Grootste veranderingen waren de 1300cc motor, andere voorbumper, andere knipper- en standlichten, grotere remklauwen. Negatief geaard (eerdere Spitfires waren positief geaard). ook had dit model een wegvouwbare kap, terwijl bij de eerdere Spitfires de kap afgenomen en in de kofferbak meegenomen moest worden. De allerlaatste modellen hadden slaapstoelen.
|
|
MK IV
Dec. 1970 - dec. 1974. 70.021 stuks gebouwd. 1296 cc., 63 PK, topsnelheid ongeveer 155 km/u. Chassis nrs. FH3 - FH 64.995. Motor nrs.: vanaf FH1. De motorkap en de achterkant werden veranderd. de achterlichten waren zoals die van de Stag. Op de erste versnelling werd synchromesh toegepast. Het dashbord werd zodanig aangepast dat alle instrumenten voor de chauffeur zaten. De gelijkstroomdynamo werd vervangen door een wisselstroomdynamo. De zomerkap werd voorzien van een uitritsbare achterruit. In 1973 werden langere aandrijfassen gemonteerd en het dashbord veranderde van zwart plasic in notenhout met Smith instrumenten.
|
|
1500
Dec.1974 - aug.1980, 95.829 exemplaren gebouwd. 1493 cc, 71 PK, topsnelheid ongeveer 160 km/u. Chassis nrs.: FH75.001 - .... Motor nrs.: vanaf FM 1. Grotere motor met 1 1/2" SU-carburateurs(in plaats van de eerdere 1 1/4"). Verbeterde versnellingsbak vergelijkbaar met die van de Morris marina. Bij auto's bestemd voor de export werden gescheiden remsystemen gemonteerd. vanaf chassis nr. 130.000 was dit ook het geval voor de Engelse markt. Een ventilator met visco-koppeling werd gemonteerd om de gewone vaste fan te vervangen. Vanaf eind 1977(vanaf chassis nr. FH100.000) kreeg de 1500 andere stoelhoezen en werden TR7 schakelaars aan de stuurkomom gemonteerd. (Deze auto's zij gemakkelijk te herkennen omdat ze electrische ruitensproeiers hebben)
|
|
|
|
|